Porady
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

Konkurencyjność i sprawność operacyjna firmy są elementami, wpływającymi na rozwój i sukces rynkowy przedsiębiorstwa. Aby jednak móc osiągnąć wyznaczone cele, należy przedsięwziąć odpowiednie kroki. Zarządzanie procesami biznesowymi to złożony system podejść, technik i różnych narzędzi, które wykorzystuje się do optymalizowania działań w firmie i sterowania procesami biznesowymi w organizacji. W jaki sposób zatem usprawnić operacje i zwiększyć konkurencyjność na rynku? Jakie korzyści przynosi wdrożenie odpowiednich strategii? Odpowiadamy w poniższym artykule!

Zarządzanie procesami biznesowymi

Zarządzanie procesami biznesowymi (BPM)

Zarządzanie procesami biznesowymi (Business Process Management) to podejście, które koncentruje się na analizie, optymalizacji i nadzorowaniu procesów wewnętrznych organizacji, w celu osiągnięcia wyższej efektywności oraz jakości działania. Procesy biznesowe określa się jako powtarzalne sekwencje działań, które są wykonywane w firmie po to, aby osiągnąć konkretny rezultat, czyli np. stworzyć produkt, obsłużyć klienta lub też zrealizować konkretne zamówienia. BPM pomaga firmom odpowiednio zarządzać tymi procesami, identyfikować słabe punkty, redukować marnotrawstwo oraz zwiększać produktywność.

 

Główne elementy zarządzania procesami biznesowymi

Zarządzanie procesami biznesowymi bazuje na kilku, podstawowych strategiach, które są konieczne, aby doskonalić i optymalizować procesy. 

  1. Projektowanie (strategia) procesów

Na początku należy ustalić przede wszystkim podstawowe procesy przedsiębiorstwa, które mają prowadzić do jego rozwoju, a także zaplanować odpowiednie kroki tych procesów. W ten sposób można ustalić, które działania są zbędne, a które ważne dla rozwoju organizacji.

  1.  Modelowanie procesów

Etap identyfikowania oraz dokumentowania procesów. Podczas modelowania można tworzyć diagramy przepływu pracy lub też korzystać z bardziej zaawansowanych narzędzi do tworzenia modeli.

  1. Wykonanie (automatyzacja procesu)

Po stworzeniu konkretnego modelu, należy zacząć realizować go w praktyce. Dzięki wykorzystaniu narzędzi do automatyzacji wiele firm może przyspieszyć zakres swoich działań i zrezygnować z manualnego wykonywania konkretnych zadań.

  1. Monitorowanie

Jest to ciągłe śledzenie wydajności poszczególnych etapów za pomocą wskaźników efektywności (KPI). Monitoring umożliwia organizacji na bieżąco oceniać, czy procesy realizowane są zgodnie z założeniami, oraz identyfikować obszary wymagające optymalizacji.

  1. Optymalizacja, doskonalenie

Polega na zebraniu danych podczas monitorowania procesów i zidentyfikowaniu obszarów, które wymagają poprawy. Celem jest systematyczne usprawnianie działań, aby firma była bardziej elastyczna i lepiej przystosowana do zmian rynkowych.

 

Jakie korzyści daje organizacji zarządzanie procesami biznesowymi?

Zarządzanie procesami biznesowymi  (BPM) przynosi organizacjom szereg korzyści, które bezpośrednio wpływają na ich efektywność operacyjną i konkurencyjność na rynku. 

  • Zwiększenie efektywności poprzez eliminację zbędnych kroków i optymalizację zasobów - jedna z głównych korzyści BPM. Przedsiębiorstwa mogą analizować i zmieniać swoje działa i w ten sposób usprawniać realizację codziennych działań.
  • Poprawa jakości świadczonych usług - procesy ustandaryzowane w odpowiedni sposób, umożliwiają zachowanie wysokiego poziomu wydajności i redukują ryzyko popełnienia błędów.
  • Lepsze zarządzanie zasobami organizacji - technologiami, ludźmi, materiałami. Zasoby są przydzielane tam, gdzie są w danej chwili najbardziej potrzebne.
  • Przyspieszenie wprowadzenia innowacji - firma, która wdrożyła BPM, jest w stanie szybciej adaptować się do zmieniających się warunków rynkowych oraz łatwiej wprowadzać nowe rozwiązania.

 

Szkolenia z zarządzania procesami biznesowymi oraz wsparcie wdrożeniowe OPEN HORIZON Consulting

Firma OPEN HORIZON Consulting przeprowadza profesjonalne szkolenia z zarządzania procesami biznesowymi, które są skierowane do osób pragnących pogłębić swoją wiedzę w zakresie Business Process Management (BPM) oraz wdrażać te metody w swoich organizacjach. Szkolenia te mają na celu nie tylko teoretyczne przedstawienie zarządzania procesami, ale przede wszystkim praktyczne przygotowanie uczestników do stosowania narzędzi i technik BPM w codziennej pracy.

Klienci mają do wyboru trzydniowe szkolenia otwarte z zakresu Zarządzania Procesami oraz dedykowane szkolenia zamknięte dopasowane do potrzeb i specyfiki danej firmy. Poza szkoleniami oferujemy wsparcie wdrożeniowe na każdym etapie prac nad budową systemu zarządzania procesami obejmujące dokumentowanie mapowanie procesów, tworzenie systemu pomiarowego oraz KPI a także analizę procesów i identyfikację problemów i obszarów do doskonalenia.

 

Podsumowanie

Zarządzanie procesami biznesowymi (BPM) to zorganizowany system działań, mający na celu usprawnienie operacji i zwiększanie konkurencyjności firmy na rynku. Poprzez wdrożenie odpowiednich etapów: projektowania, modelowania, automatyzacji, monitorowania i optymalizacji działań, przedsiębiorcy mogą poprawiać jakość świadczonych usług oraz efektywnie zarządzać zasobami. W efekcie, firmy stają się bardziej elastyczne i gotowe na wprowadzanie innowacji. Chcąc w odpowiedni sposób wdrożyć proces BPM, warto skorzystać z merytorycznych szkoleń organizowanych przez OPEN HORIZON Consulting.

Rekuperator do biura – czy się opłaca?

WhitePress Prawa