Czy marzysz o własnej działalności gastronomicznej? Nawet jeśli Twoim celem jest restauracja z prawdziwego zdarzenia (lub nawet ich sieć!), zwykle warto zacząć od czegoś mniejszego – np. mobilnej gastronomii. Food truck lub kontener gastronomiczny to świetny sposób na to, aby spróbować swoich sił w gastronomii. Które z tych rozwiązań jest lepsze?
Food truck a kontener gastronomiczny – czym się różnią?
Zacznijmy od krótkiej prezentacji obu rozwiązań. Food truck to określenie pochodzące z języka angielskiego oznaczające dosłownie samochód z jedzeniem. Tego typu koncepty gastronomiczne zadomowiły się już w Polsce na dobre. Food truck jest zwykle przerobionym vanem, busem lub innym podobnym pojazdem większych gabarytów. W jego wnętrzu urządza się kuchnię, a gotowe posiłki, przyrządzane w zasadzie na oczach klientów, wydaje się przez okno znajdujące się na bocznej ścianie samochodu. Food trucki są zazwyczaj w pełni mobilne – oznacza to, że aby zmienić miejsce postoju, wystarczy wsiąść za kierownicę samochodu i przestawić go w nową lokalizację.
Czym jest zatem kontener gastronomiczny? To z kolei konstrukcja stworzona z przerobionego kontenera morskiego. Daje ona znacznie większe możliwości aranżacji. Kontenery gastronomiczne, nazywane także pawilonami, zapewniają więcej przestrzeni, w której zwykle jest miejsce także na wydzielenie zaplecza lub wręcz zamkniętej kuchni. Połączenie kilku kontenerów w jeden obiekt (które jest bardzo łatwe dzięki ich modułowej budowie) pozwala nawet na wydzielenie sali dla gości. Ponadto są to konstrukcje bardzo solidne i wszechstronne i, co ciekawe, również mobilne. Co prawda kontener gastronomiczny nie ma kół i własnego napędu, ale w razie potrzeby można go bez większego problemu przetransportować w inne miejsce.
Food truck czy kontener – porównanie korzyści
Każde z przedstawionych wyżej rozwiązań zapewnia inne korzyści; każde z nich jest również przystosowane do prowadzenia małej gastronomii. Do przewag food trucków należy jednak zaliczyć możliwość błyskawicznego przeniesienia się z jednego miejsca w inne – bez konieczności korzystania z dodatkowego sprzętu. Są one również samowystarczalne i w zupełności wystarczające do przygotowywania wielu prostych potraw. Nie da się jednak zaprzeczyć, że kontener gastronomiczny oferuje nieco dłuższą listę przewag. Należy do nich zaliczyć:
- większą powierzchnię użytkową i szersze możliwości jej aranżacji;
- możliwość łączenia kilku kontenerów w celu tworzenia większych obiektów;
- możliwość zakupu lub wynajmu gotowego kontenera gastronomicznego idealnie przystosowanego do potrzeb danej działalności;
- wysoką jakość konstrukcji odpowiadającą za solidność kontenera, a także np. łatwość utrzymania we wnętrzu pożądanej temperatury (za sprawą odpowiednich instalacji).
Należy przy tym pamiętać, że kontener także jest mobilny, chociaż jego przeniesienie w inne miejsce wymaga nieco więcej zachodu. Niemniej w wielu kategoriach po prostu wygrywa z food truckiem.
Food truck czy kontener – porównanie kosztów
Które z tych rozwiązań jest droższe? Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Wiele zależy od tego, jak chcesz urządzić i wykończyć swoją małą gastronomię oraz jakie prace chcesz i możesz wykonać samodzielnie. Używaną furgonetkę czy vana do przerobienia na food trucka można kupić za kilkanaście tysięcy złotych. Taki pojazd wymaga jednak przeprowadzenia szeroko zakrojonych prac adaptacyjnych. Całościowy koszt jego przygotowania do działalności gastronomicznej często może nawet przekraczać 100 000 zł. Zakup gotowego food trucka jest natomiast jeszcze droższy!
Koszt zakupu kontenera gastronomicznego jest uzależniony od kilku czynników – jego wielkości, przeznaczenia, zastosowanych instalacji i udogodnień. Często można go jednak kupić już za kilkanaście tysięcy złotych. Taki kontener gastronomiczny jest już przystosowany do prowadzenia działalności gastronomicznej – wyposażony w niezbędne systemy i zgodny z wymogami BHP. Nowemu właścicielowi pozostaje jedynie jego wyposażenie w niezbędne meble i sprzęt. W związku z tym inwestycja w kontener gastronomiczny często jest tańsza niż w food truck. Jeśli jednak interesuje Cię tego typu działalność, musisz przeanalizować wszystkie koszty samodzielnie, w odniesieniu do swojego konkretnego przypadku.